Howard Gruber
Notices d'autorité
Description
Identification | ||
Référence | : | CH UNIGE/CoPAF 2009/10 |
Intitulé | : | Howard Gruber |
De | : | 1984 |
À | : | 1987 |
Niveau de description | : | Sous-fonds |
Importance matérielle | : | 0,3 ml |
Support de l'unité de description | : |
|
Contexte | ||
Nom du producteur | : | Gruber, Howard (1922-2005 ) |
Histoire administrative/Notice biographique | : | Nationalité Américaine After earning his Ph.D. at Cornell University, Howard Gruber taught at Queens University (Canada) and the University of Colorado. In the 1950s, he won a fellowship to study the history of science in England. Through that work he saw the need for in-depth, psychological studies of extraordinary thinking. Later that year, he went to Geneva and met Jean Piaget, who became a good friend and an important inspiration. During the 1960s, he taught at the New School for Social Research and at Rutgers University where he founded and directed the Institute for Cognitive Studies. Beginning in 1983, he held the Piaget Chair at the University of Geneva. In collaboration with Jacques Voneche, Howard Gruber edited The Essential Piaget and played a vital role in interpreting Piaget's work for Americans. He was the first to study Darwin's unpublished notebooks in detail, resulting in the groundbreaking book, Darwin on Man: A Psychological Study of Scientific Creativity. That provided a new, cognitive and holistic model for creativity research and had a wide impact on psychology and the history of science. The Nov-Dec 1999 issue of American Scientist included Darwin on Man as one of the "100 Books that Shaped a Century of Science." With his wife, Doris Wallace, he developed the evolving systems approach to the case study method which shifted the question from What is creativity? to How do creative people do what they do? It embraced the fact that extraordinary creative thinking by definition is exceptional-not given to the predictability or norms for which psychology is known. It provided a method for studying any case of creativity, while valuing each case as unique. He held a lifelong commitment to activism for peace, social justice and the environment. He helped organize the largest local chapter of SANE, actively opposed the U.S. war in Vietnam, was a co-founder of Psychologist for Social Action and protested outside the 1968 Democratic Convention in Chicago. Howie, as he was known by his friends, was a rare combination of brilliance, conviction, generosity and wit. He made a profound impression on almost everyone he met, including some of the world's leading thinkers and the many students in his classes. At the mention of his name, the faces of former students brighten as they speak of the transformative impact of having studied with him. He was a first-rate scholar, a great teacher and an invaluable friend. |
Contenu et Structure | ||
Présentation du contenu | : | Ce sous-fonds illustre les activités d'enseignement et de recherche de Howard Gruber durant sa carrière à la FPSE. |
Évaluation, tris et éliminations, sort final | : | Les éliminations portent essentiellement sur des documents en plusieurs exemplaires. Les séries de documents postérieurs à 1980 sont échantillonnées (travaux et copies d'étudiant-es, tests de passation, etc.) |
Accroissements | : | Le sous-fonds est clos. |
Mode de classement | : | Les documents sont classés thématiquement. |
Conditions d'accès et d'utilisation | ||
Conditions d'accès | : | Les documents sont consultables en respectant : - La Loi sur les Archives publiques (LARCh) - La loi sur l’information du public et l’accès aux documents (LIPAD) La source de tout document utilisé dans le cadre d'une recherche ou d'une étude doit être citée. |
Conditions de reproduction | : | Sur demande de l'usager, l'archiviste peut photocopier ou numériser les documents. Si ces opérations requièrent un investissement important, des émoluments pourront être perçus. Certains documents peuvent aussi être photographiés par les usagers. |
Langue et écriture des documents | : | Français, Anglais, Allemand (principalement) |
Caractéristiques matérielles et contraintes techniques | : | Les documents audiovisuels sont partiellement numérisés. |
Instruments de recherche | : | Inventaires de chaque sous-fonds. |
Sources complémentaires | ||
Sources complémentaires | : | Les fonds conservés par la Fondation Archives Jean Piaget (AJP) et la Fondation Archives Institut Jean-Jacques Rousseau (AIJJR) - liées à la FPSE - sont complémentaires à celui de la CoPAF. Les AJP rassemblent les écrits du grand psychologue et père de l'épistémologie génétique, ainsi que les travaux issus de recherches de l'Ecole de Genève en psychologie du développement cognitif. Les AIJJR ont pour but de sauvegarder et de mettre en valeur la mémoire de l'Institut Rousseau fondé en 1912 par Edouard Claparède, et devenu, en 1974, la Faculté de psychologie et des sciences de l'éducation de l'Université de Genève. Le service des Archives de l'Université de Genève assure quant à lui la gestion des fonds administratifs des différents organismes universitaires. |
Bibliographie | : | - Thomann, A., Hofstetter, R., Schneuwly, B. & Lussi, V. (ERHISE) (2005). La Faculté de psychologie et des sciences de l’éducation. De l’Institut Rousseau (1912) à la FPSE. 1975-2005. Genève : Faculté de Psychologie et des sciences de l’éducation. - Hofstetter, Rita, Ratcliff, Marc et Schneuwly, Bernard. Cent ans de vie (1912-2012). La Faculté de psychologie et des sciences de l'éducation, héritière de l'Institut Rousseau et de l'ère piagétienne. Genève : Georg, 2012. 320 p. - Histoires vives d’une faculté. Récits d’acteurs et d’actrices de la Faculté de psychologie et des sciences de l’éducation par Nadine Fink et Nora Natchkova (Ed.), avec la collaboration de Mathilde Freymond et Elphège Gobet. Lausanne : Antipodes, 2012. |
Contrôle de la description | ||
Notes de l'archiviste | : | La description du fonds est établie par l'archiviste de la CoPAF (Elphège Gobet). |
Règles et convention | : | La description respecte les règles de la norme ISAD/G. |
Date(s) de la description | : | 23.03.2009 |
Fichiers
HGruber.webp | 9.3 kb |
Dossiers